A szállítmányozás és a szállítás mindig a szívem csücske volt és lesz is.
Végig kísérte középiskolai tanulmányaimat és kisebb-nagyobb kihagyással az egész életemet. Nagyon nagy témát ölel fel és szerteágazó is.
𝐊𝐞𝐳𝐝𝐣ü𝐤 𝐢𝐬 𝐞𝐥 𝐧é𝐡á𝐧𝐲 𝐚𝐥𝐚𝐩𝐟𝐨𝐠𝐚𝐥𝐨𝐦𝐦𝐚𝐥:
𝐒𝐳á𝐥𝐥í𝐭𝐦á𝐧𝐲𝐨𝐳á𝐬: az árutovábbítás folyamatának megszervezése, melynek célja hogy a 𝐤ü𝐥𝐝𝐞𝐦é𝐧𝐲 a lehető 𝐥𝐞𝐠𝐤𝐢𝐬𝐞𝐛𝐛 𝐤ö𝐥𝐭𝐬é𝐠𝐠𝐞𝐥, legbiztonságosabban, a megfelelő 𝐢𝐝ő𝐛𝐞𝐧 optimálisan jusson el a rendeltetési helyre. A logisztika egyik ágának tekinthető.
𝐀 𝐬𝐳á𝐥𝐥í𝐭𝐦á𝐧𝐲𝐨𝐳á𝐬 𝐚 𝐤ö𝐯𝐞𝐭𝐤𝐞𝐳ő 𝐫é𝐬𝐳𝐭𝐞𝐫ü𝐥𝐞𝐭𝐞𝐤𝐫𝐞 𝐛𝐨𝐧𝐭𝐡𝐚𝐭ó:
- Vasúti szállítmányozás
- Közúti szállítmányozás
- Tengeri szállítmányozás
- Folyami szállítmányozás
- Légi szállítmányozás
𝐒𝐳á𝐥𝐥í𝐭𝐦á𝐧𝐲𝐨𝐳ó (𝐬𝐩𝐞𝐝𝐢𝐭ő𝐫): a saját nevében a megbízója számlájára vásárolja meg a fuvarozási és az áru továbbításához szükséges egyéb szolgáltatásokat. Arra vállalkozik, hogy az árutovábbítást a mindenkori piaci helyzetnek megfelelően a megbízója szempontjából a lehető leghatékonyabban megszervezze.
𝐒𝐳á𝐥𝐥í𝐭á𝐬: Kereskedelmi értelemben az adásvételi szerződés teljesítését jelenti, ahol az eladó mindig a szállító. A kereskedelmi szerződés esetében egy adás-vételi ügylet teljesítéséről van szó. Ekkor az eladó a szállítási szerződés feltételeinek teljesítésével lemond az áru feletti rendelkezési jogáról és átruházza a vevőre. Tehát ebben az esetben ez csak egy jogi szerződés és nem jár árumozgatással.
𝐒𝐳á𝐥𝐥í𝐭á𝐬𝐢 𝐬𝐳𝐞𝐫𝐳ő𝐝é𝐬: olyan adás-vételi szerződés, ami alapján a szállító köteles az árut vagy szolgáltatást a meghatározott időpontban a megrendelőnek átadni és a megrendelő köteles azt átvenni és kifizetni. A szállítási szerződésben 𝐫ö𝐠𝐳í𝐭𝐢𝐤 a 𝐩𝐚𝐫𝐢𝐭á𝐬𝐭, a 𝐭𝐞𝐥𝐣𝐞𝐬í𝐭é𝐬 𝐡𝐞𝐥𝐲é𝐭 és 𝐢𝐝ő𝐩𝐨𝐧𝐭𝐣á𝐭, így később ez alapján történik az árutovábbítás.
Á𝐫𝐮𝐭𝐨𝐯á𝐛𝐛í𝐭á𝐬: egy adott termék eljuttatása egy A pontról B pontra. Árutovábbításon belül megkülönböztetünk 𝐬𝐳á𝐥𝐥í𝐭á𝐬𝐢, 𝐟𝐮𝐯𝐚𝐫𝐨𝐳á𝐬𝐢 é𝐬 𝐬𝐳á𝐥𝐥í𝐭𝐦á𝐧𝐲𝐨𝐳á𝐬𝐢 𝐭𝐞𝐯é𝐤𝐞𝐧𝐲𝐬é𝐠𝐞𝐭.
𝐅𝐮𝐯𝐚𝐫𝐨𝐳á𝐬: díj ellenében végzett árutovábbítás erre szakosodott vállalkozók által. A fuvarozó és fuvaroztató között létrejött jogviszonyt a fuvarozási szerződés – fuvarokmány/fuvarlevél – testesíti meg. A fuvarozó az elvégzett tevékenységéért fuvardíjban részesül. A saját célra saját eszközzel végzett fuvarozás esetén a szállítólevél minősül fuvarokmánynak.
Miért fontos a szállítmányozás során szállítmányozó bekapcsolása?
𝐀 𝐬𝐳á𝐥𝐥í𝐭𝐦á𝐧𝐲𝐨𝐳ó 𝐛𝐞𝐤𝐚𝐩𝐜𝐬𝐨𝐥á𝐬á𝐧𝐚𝐤 𝐢𝐧𝐝𝐨𝐤𝐚𝐢:
- 𝐊𝐞𝐝𝐯𝐞𝐳ő 𝐟𝐮𝐯𝐚𝐫𝐝í𝐣𝐚𝐤 é𝐬 𝐟𝐢𝐳𝐞𝐭é𝐬𝐢 𝐟𝐞𝐥𝐭é𝐭𝐞𝐥𝐞𝐤 elérése.
- Az áru – és fuvareszköz – ismerete birtokában az adott körülményekhez a 𝐥𝐞𝐠𝐦𝐞𝐠𝐟𝐞𝐥𝐞𝐥ő𝐛𝐛 csomagolást és fuvareszközt tudja hozzárendelni, valamint gondoskodni tud a 𝐥𝐞𝐠𝐛𝐢𝐳𝐭𝐨𝐧𝐬á𝐠𝐨𝐬𝐚𝐛𝐛 és a fuvardíj – alakulás szempontjából 𝐥𝐞𝐠𝐤𝐞𝐝𝐯𝐞𝐳ő𝐛𝐛 elrendezésről a fuvareszközben. Ezzel csökkenthető az áru egységére jutó 𝐟𝐮𝐯𝐚𝐫𝐝í𝐣, a 𝐫𝐚𝐤𝐨𝐝á𝐬𝐢 𝐤ö𝐥𝐭𝐬é𝐠, valamint elkerülhetővé válik a nem megfelelő csomagolásból adódó á𝐭𝐜𝐬𝐨𝐦𝐚𝐠𝐨𝐥á𝐬𝐢 𝐤ö𝐥𝐭𝐬é𝐠.
- 𝐅ö𝐥𝐝𝐫𝐚𝐣𝐳𝐢 é𝐬 𝐭𝐚𝐫𝐢𝐟𝐚𝐢𝐬𝐦𝐞𝐫𝐞𝐭𝐞, 𝐟𝐮𝐯𝐚𝐫𝐩𝐢𝐚𝐜𝐢 𝐢𝐧𝐟𝐨𝐫𝐦á𝐜𝐢ó𝐢, 𝐬𝐳á𝐥𝐥í𝐭𝐦á𝐧𝐲𝐨𝐳ó𝐢 𝐤𝐚𝐩𝐜𝐬𝐨𝐥𝐚𝐭𝐚𝐢, á𝐫𝐢𝐧𝐟𝐨𝐫𝐦á𝐜𝐢ó𝐢 𝐚𝐳 𝐚𝐝𝐨𝐭𝐭 𝐟𝐮𝐯𝐚𝐫𝐟𝐞𝐥𝐚𝐝𝐚𝐭 𝐦𝐞𝐠𝐯𝐚𝐥ó𝐬í𝐭á𝐬á𝐡𝐨𝐳 𝐚 𝐥𝐞𝐡𝐞𝐭ő 𝐥𝐞𝐠𝐠𝐚𝐳𝐝𝐚𝐬á𝐠𝐨𝐬𝐚𝐛𝐛 é𝐬 𝐥𝐞𝐠𝐛𝐢𝐳𝐭𝐨𝐧𝐬á𝐠𝐨𝐬𝐚𝐛𝐛 ú𝐭𝐯𝐨𝐧𝐚𝐥 𝐤𝐢𝐯á𝐥𝐚𝐬𝐳𝐭á𝐬á𝐭 𝐞𝐫𝐞𝐝𝐦é𝐧𝐲𝐞𝐳𝐡𝐞𝐭𝐢𝐤.
- A 𝐟𝐮𝐯𝐚𝐫𝐨𝐳á𝐬𝐢 𝐟𝐞𝐥𝐚𝐝𝐚𝐭 𝐬ü𝐫𝐠ő𝐬𝐬é𝐠é𝐡𝐞𝐳 mért legkedvezőbb megoldás megszervezését csak 𝐣ó 𝐤𝐚𝐩𝐜𝐬𝐨𝐥𝐚𝐭𝐨𝐤𝐤𝐚𝐥 és 𝐭𝐚𝐩𝐚𝐬𝐳𝐭𝐚𝐥𝐚𝐭𝐨𝐤𝐤𝐚𝐥 rendelkező szállítmányozó képes biztosítani.
- 𝐍𝐞𝐦 𝐯á𝐫𝐡𝐚𝐭ó 𝐞𝐥 𝐯𝐚𝐥𝐚𝐦𝐞𝐧𝐧𝐲𝐢 𝐬𝐩𝐞𝐝𝐢𝐭ő𝐫𝐭ő𝐥, 𝐡𝐨𝐠𝐲 𝐦𝐢𝐧𝐝𝐞𝐧 𝐚𝐥á𝐠𝐚𝐳𝐚𝐭 𝐦𝐢𝐧𝐝𝐞𝐧 𝐬𝐳𝐚𝐛á𝐥𝐲á𝐭 𝐞𝐠𝐲𝐟𝐨𝐫𝐦á𝐧 𝐣ó𝐥, 𝐧𝐚𝐩𝐫𝐚𝐤é𝐬𝐳𝐞𝐧 𝐢𝐬𝐦𝐞𝐫𝐣é𝐤 é𝐬 𝐚𝐥𝐤𝐚𝐥𝐦𝐚𝐳𝐳á𝐤. Ebből következően a szállítmányozók alágazatok szerint szakosodnak.
𝐀 𝐟𝐮𝐯𝐚𝐫𝐨𝐳á𝐬𝐢 á𝐠𝐚𝐤 𝐬𝐳𝐞𝐫𝐢𝐧𝐭 𝐭ö𝐛𝐛 𝐬𝐳á𝐥𝐥í𝐭𝐦á𝐧𝐲𝐨𝐳ó 𝐭í𝐩𝐮𝐬𝐭 𝐤ü𝐥ö𝐧𝐛ö𝐳𝐭𝐞𝐭𝐡𝐞𝐭ü𝐧𝐤 𝐦𝐞𝐠:
- Vasúti szállítmányozó, akit a belföldi forgalomban állomási szállítmányozóként is emlegetnek.
- Közúti szállítmányozó
- Tengeri szállítmányozó
- Folyami szállítmányozó
- Légi szállítmányozó
𝐒𝐩𝐞𝐜𝐢á𝐥𝐢𝐬 𝐬𝐳á𝐥𝐥í𝐭𝐦á𝐧𝐲𝐨𝐳á𝐬𝐢 𝐭𝐞𝐯é𝐤𝐞𝐧𝐲𝐬é𝐠𝐞𝐭 𝐯é𝐠𝐳ő𝐤:
- Gyűjtőforgalmi szállítmányozók
- Vásári és kiállítói szállítmányozók
- Kombinált fuvarozási feladatot ellátó szállítmányozók
𝐌ű𝐤ö𝐝é𝐬𝐢 𝐭𝐞𝐫ü𝐥𝐞𝐭ü𝐤 𝐬𝐳𝐞𝐫𝐢𝐧𝐭 𝐦𝐞𝐠𝐤ü𝐥ö𝐧𝐛ö𝐳𝐭𝐞𝐭ü𝐧𝐤:
- Belföldi szállítmányozók
- Nemzetközi szállítmányozók
𝐀 𝐟𝐨𝐫𝐠𝐚𝐥𝐨𝐦 𝐢𝐫á𝐧𝐲𝐚 𝐬𝐳𝐞𝐫𝐢𝐧𝐭 𝐛𝐞𝐬𝐳é𝐥𝐡𝐞𝐭ü𝐧𝐤:
- Export szállítmányozók
- Import szállítmányozók
Ezeken felül persze vannak 𝐬𝐩𝐞𝐜𝐢á𝐥𝐢𝐬 á𝐫𝐮𝐬𝐳á𝐥𝐥í𝐭ó 𝐣á𝐫𝐦ű𝐯𝐞𝐤. A 𝐭𝐞𝐡𝐞𝐫𝐛í𝐫á𝐬 és a 𝐫𝐚𝐤𝐭é𝐫 mérete függ attól is hogy a jármű ponyvás, dobozos vagy esetleg hűtős, valamint állítható-e a magassága, stb.
Közút áruszállításban a leggyakoribb jármű típusokat és azok méreteit, teherbírását láthatjátok a képen.
Folyami és tengeri szállításokban leggyakrabban 𝐤𝐨𝐧𝐭é𝐧𝐞𝐫𝐞𝐤𝐞𝐭 használnak,melyek között is vannak speciális fajták.
A 2 legáltalánosabb konténer típus a 20 é𝐬 40 𝐥á𝐛𝐚𝐬 𝐤𝐨𝐧𝐭é𝐧𝐞𝐫.
20 𝐥á𝐛𝐚𝐬 𝐤𝐨𝐧𝐭é𝐧𝐞𝐫:
- belső mérete 5895*2350*2382 méter
- önsúlya 2250 kg
- térfogata 33,2 köbméter
- maximális hasznos súlya 28230 kg
40 𝐥á𝐛𝐚𝐬 𝐤𝐨𝐧𝐭é𝐧𝐞𝐫:
- belső mérete 12029*2350*2398 méter
- önsúlya 3780 kg
- térfogata 67,7 köbméter
- maximális hasznos súlya 26700 kg
𝐇𝐨𝐠𝐲𝐚𝐧 𝐢𝐬 𝐬𝐳á𝐦𝐨𝐥𝐣á𝐤 𝐚 𝐟𝐮𝐯𝐚𝐫𝐝í𝐣 𝐤ö𝐭𝐞𝐥𝐞𝐬 𝐬ú𝐥𝐲𝐭 szállítmányozás során?
- Amennyiben az áru halmozható (egymásra rakható), úgy ki kell számolni , mekkora 𝐤ö𝐛𝐦é𝐭𝐞𝐫𝐭 foglal el (szélesség*hosszúság*magasság), valamint a 𝐭é𝐫𝐟𝐨𝐠𝐚𝐭𝐬ú𝐥𝐲á𝐭.(köbméter*fuvardíjköteles súly számításának alapja kg-ban). Mindig a magasabb érték fogja meghatározni a küldemény fuvardíjköteles súlyát.
- Amennyiben az áru nem halmozható (nem rakható egymásra) úgy kiszámítjuk , hány 𝐥á𝐝𝐚𝐦é𝐭𝐞𝐫 helyet foglalna (szélesség*hosszúság/2,4) , majd a térfogatsúlyát (ládaméter*fuvardíjköteles súly számításának alapja kg-ban)
A fuvardíjköteles súly számításának alapját általában a szállítmányozó, fuvarozó szokta megadni, s nagyon eltérő szokott lenni légi és közúti szállítás esetén is.
Melyik szállítási módnak mi az előnye vagy épp a hátránya?
Erről olvashattok egy rövid összefoglalót a lenti képen.
Mint olvashattad a szállítmányozás egy érdekes és izgalmas terület, és szerteágazó. Ezért ha speciális szállítási feladatod van, kérd szakember segítségét.
Ha kérdés merült fel benned, vagy segítségre lenne szükséged szállítmányozási feladatok kapcsán, keress bizalommal!